* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: tomkøring at pumpe for powerstearing.  (Læst 28598 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Dato: 05, December 2010 - 00:49 »
Jeg skal hjælpe en bekendt som er kørt galt i det glatte vintervejr.

Den eneste alvorlige skade på mekanikken er at der er kommet hul på powerstyringssytemet, så olien et løbet ud.
De øvrige skader kan vi ordne midlertidigt, så bilen kan køre.

Spørgsmålet er så om vi kan køre bilen hjem uden olien.

Kan pumpen tage skade af at køre uden olie. det har jeg ingen ide om.

Det er en Audi A4 fra 1997.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #1 Dato: 05, December 2010 - 10:27 »
Når man søger på nettet (jeg har søgt på engelsk og tysk), er der næsten udelukkende advarsler mod at køre servopumpen uden væske. Man kunne sagtens have konstrueret pumpen sådan, at den kunne køre uden pumpevæske, men jeg er bange for at væsken er beregnet til at køle vitale dele (lejer); måske har den også en smørende funktion.

Nu ved jeg ikke hvor alvorlig lækagen er, men hvis jeg var i en virkelig nødsituation, uden nem adgang til autohjælp, ville jeg holde systemet fyldt med vand under transporten! Det er nok billigere at skylle vandet ud af systemet end at skulle skifte en pumpe.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #2 Dato: 05, December 2010 - 15:13 »
Jeg vil bestemt IKKE anbefale at fylde vand på servostyringen!

Der er al mulig grund til at antage at du vil ødelægge det følsomme ventilsystem i tandstangen der doserer væsken afh. hvordan du drejer.

Pumpen har ligeså dårligt med at køre vand som uden olie.
Jeg er ret sikker på at pumpen med sikkerhed står af at køre i vand, hvorimod den har en realistisk chance for at overleve kortere tur med lidt til ingen olie.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #3 Dato: 06, December 2010 - 08:47 »
Vi har nu identificeret problemet.
Ved ulykken er lygten presset ind g har skåret væskebeholderen over i bunden.

Det lidt den har kørt har så smidt olien ud. Det handler ikke om vand eller nogen anden erstatningsvæske. Det handler om tomkøring eller en anden midlertidig beholder på systemet.

Det vil være meget lettre at få en original ny beholder efter at vognen er rettet op.
Jeg hælder også til at man kun kan køre ganske kort uden olie i pumpen.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #4 Dato: 06, December 2010 - 09:00 »
Er det egentlige problem at vognen gerne skal flyttes et andet sted hen for reparation, og at din bekendt ikke har et redningsabonnement?
I så fald vil jeg kaste den ide ind at afbryde strømmen til servopumpen, da vognen vel så kan styres manuelt og pumpen ikke tager skade af tomkøring?
Det er ikke nogen fornøjelse at manøvrere en tung vogn, der er født med servostyring, uden at denne er i funktion, men det er muligt og så vidt jeg kan se også lovligt.
Så til en enkelt tur med ikke for høj fart ...
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #5 Dato: 06, December 2010 - 10:22 »
Hæld endelig ikke vand på - det er en tosset ide. 

Uden olie kan den nok køre på oliefilmen der er tilbage i noget tid - men man kan kun gætte på hvor længe "noget tid" er.

Kan du evt. del-lappe hullet med gaffatape/en formet stykke plade med silicone på eller lign. ? - så kunne det evt. holde det meste af olien i systemet og på den måde klare en hjemtur?


I alle de biler jeg har kigget i, sidder servopumpen og bliver trukket af kileremmen, så glem ideen om at koble den af elektrisk. 
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #6 Dato: 06, December 2010 - 12:20 »
Den kan ikke kobles fra fordi remmen også trækker vitale funktioner. Det er rigtigt at der ikke er redningsabonnement, og bilen skal flyttes ret langt. Det gåt udmærket at dreje hjulene uden servovirkningen. Det skal jo også være muligt. 
Jørgen Harbst

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #7 Dato: 06, December 2010 - 12:21 »
Hvis pumpen er trukket af sin egen kilerem, så skær kileremmen over og kør med bilen i manuel styring - det tager pumpen og føreren ikke skade af. Og lovligt er det bestemt - blot man kører efter forholdene (kræfterne i førerens arme).
Jeg har brugt denne løsning flere gange uden andre ulemper end at anstrenge musklerne en smule.

HP

Rolig nu!
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #8 Dato: 06, December 2010 - 13:30 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad med at leje en autotrailer på en tankstation og så køre bilen hjem på den?

Det koster næppe mere end 500kr og så er man sikker på at servopumpen overlever.

vh.
Claus

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #9 Dato: 06, December 2010 - 16:38 »
Indlysende forslag Superclaus.

Jeg vil lige minde om at en sådan trailer+last vil kræve en trækkende bil af en vis vægt alm. mennekser ikke nødvendigvis er i besiddelse af.

Hvad med det værksted den skal leveres til, har man ikke et fejeblad man lige kan hente den med ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #10 Dato: 06, December 2010 - 17:01 »
Den skal på en længere tur hjem til udlandet. Så langt det enkleste ville være om den kan køre selv.  Vi kan vel klare at få en anden beholder til servoen her i Danmark og så bare hælde væske på, til det kører igen.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #11 Dato: 12, December 2010 - 18:04 »
Øh!

Det billigste vil da være at få den lavet i udlandet, der hvor den er. Moms og arbejdsløn er langt mindre i landene rundt om os.
De gange jeg har haft problemer i udlandet, har det være forbløffende billigt.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #12 Dato: 12, December 2010 - 22:34 »
Bjarke, læs først.
Bilen står i DK og skal "hjem til udlandet".

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #13 Dato: 14, December 2010 - 08:05 »
Det gør jo en forskel Bent ;D

Men ligemeget hvad, så er en reparation på stedet garanteret billigere, end rep + transport til bestemmelses stedet og at køre med en bil, der er beregnet til at køres med powerstyring( den danske version af ordet Powersteering), over en længere distance uden denne , finder jeg uansvarligt.

Selv biler uden powerstyring, som en SAAB 96 jeg fornyeligt var ude at køre i mindede mig om, hvorfor jeg aldrig købte en SAAB.

Dengang SAAB 96 var ny i 1970 kørte jeg selv Fiat 128, der heller ikke havde powerstyring.

En dag fik jeg lov til at låne SAABen der havde krog, så den kunne køre med anhænger. Jeg kørte sammenlagt 70 km. Mine arme var ødelagte, selvom jeg ikke var nogen svækling. SAABen var en traktor ved siden af Fiatten.

Så er vi fremme ved det jeg vil forklare.

Mødet med SAABen idag, var endnu værre end dengang, for idag kører jeg også med powerstyring, hvor jeg har oplevet, at standser man motoren og kører friløb så føles styringen som om ratlåsen er gået i indgreb når motoren stopper og man prøver at styre den rullende bil.

Det kan lade sig gøre, bevares, men det er bestemt ikke morsomt.

Her er der tale om en Audi og hvis jeg ikke husker galt,, så har de en smule negativ Camber, der manuelt vil opleves, som det man oplever i en gokart når man man ska dreje den.

Man løfter simpelhen det inderste baghjul i svinget ved at løfte hele gokarten, med det inderste styrende forhjul, så man kompenserer for det manglende differetiale.

Nu er der ikke brug for løftet for at kompensere for manglende differentiale på en A4 men for at give forøget retningsstabillitet, men løftes skal der.......og det er hårdt for mig der vejer en "smule" at klare junior der er 30% lettere når vi kører gocart ;D Der skal løftes i hvert eneste sving

Jeg tror derfor  at en tur uden powerstyring bliver for anstrengende.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
« Svar #14 Dato: 14, December 2010 - 09:16 »
Det forekommer mig at det grundlæggende problem er, at man har kørt langt uden redningsabonnement. Ring dog til nærmeste autoværksted, få dem til at hente vognen og få det midlertidigt lavet til hjemturen. Det kommer til at koste uanset hvordan man vender og drejer det.

Mvh,
Lars (der selv er medlem af Automobile Club Luxembourg, og 7-9-13 heldigvis ikke har fået brug for det på vej hjem til DK  ;)).


"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk