ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 93
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: tomkøring at pumpe for powerstearing. (Læst 31454 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Dato:
05, December 2010 - 00:49 »
Jeg skal hjælpe en bekendt som er kørt galt i det glatte vintervejr.
Den eneste alvorlige skade på mekanikken er at der er kommet hul på powerstyringssytemet, så olien et løbet ud.
De øvrige skader kan vi ordne midlertidigt, så bilen kan køre.
Spørgsmålet er så om vi kan køre bilen hjem uden olien.
Kan pumpen tage skade af at køre uden olie. det har jeg ingen ide om.
Det er en Audi A4 fra 1997.
Logget
Jørgen Harbst
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #1 Dato:
05, December 2010 - 10:27 »
Når man søger på nettet (jeg har søgt på engelsk og tysk), er der næsten udelukkende advarsler mod at køre servopumpen uden væske. Man kunne sagtens have konstrueret pumpen sådan, at den kunne køre uden pumpevæske, men jeg er bange for at væsken er beregnet til at køle vitale dele (lejer); måske har den også en smørende funktion.
Nu ved jeg ikke hvor alvorlig lækagen er, men hvis jeg var i en virkelig nødsituation, uden nem adgang til autohjælp, ville jeg holde systemet fyldt med vand under transporten! Det er nok billigere at skylle vandet ud af systemet end at skulle skifte en pumpe.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #2 Dato:
05, December 2010 - 15:13 »
Jeg vil bestemt IKKE anbefale at fylde vand på servostyringen!
Der er al mulig grund til at antage at du vil ødelægge det følsomme ventilsystem i tandstangen der doserer væsken afh. hvordan du drejer.
Pumpen har ligeså dårligt med at køre vand som uden olie.
Jeg er ret sikker på at pumpen med sikkerhed står af at køre i vand, hvorimod den har en realistisk chance for at overleve kortere tur med lidt til ingen olie.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #3 Dato:
06, December 2010 - 08:47 »
Vi har nu identificeret problemet.
Ved ulykken er lygten presset ind g har skåret væskebeholderen over i bunden.
Det lidt den har kørt har så smidt olien ud. Det handler ikke om vand eller nogen anden erstatningsvæske. Det handler om tomkøring eller en anden midlertidig beholder på systemet.
Det vil være meget lettre at få en original ny beholder efter at vognen er rettet op.
Jeg hælder også til at man kun kan køre ganske kort uden olie i pumpen.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #4 Dato:
06, December 2010 - 09:00 »
Er det egentlige problem at vognen gerne skal flyttes et andet sted hen for reparation, og at din bekendt ikke har et redningsabonnement?
I så fald vil jeg kaste den ide ind at afbryde strømmen til servopumpen, da vognen vel så kan styres manuelt og pumpen ikke tager skade af tomkøring?
Det er ikke nogen fornøjelse at manøvrere en tung vogn, der er født med servostyring, uden at denne er i funktion, men det er muligt og så vidt jeg kan se også lovligt.
Så til en enkelt tur med ikke for høj fart ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #5 Dato:
06, December 2010 - 10:22 »
Hæld endelig ikke vand på - det er en tosset ide.
Uden olie kan den nok køre på oliefilmen der er tilbage i noget tid - men man kan kun gætte på hvor længe "noget tid" er.
Kan du evt. del-lappe hullet med gaffatape/en formet stykke plade med silicone på eller lign. ? - så kunne det evt. holde det meste af olien i systemet og på den måde klare en hjemtur?
I alle de biler jeg har kigget i, sidder servopumpen og bliver trukket af kileremmen, så glem ideen om at koble den af elektrisk.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #6 Dato:
06, December 2010 - 12:20 »
Den kan ikke kobles fra fordi remmen også trækker vitale funktioner. Det er rigtigt at der ikke er redningsabonnement, og bilen skal flyttes ret langt. Det gåt udmærket at dreje hjulene uden servovirkningen. Det skal jo også være muligt.
Logget
Jørgen Harbst
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #7 Dato:
06, December 2010 - 12:21 »
Hvis pumpen er trukket af sin egen kilerem, så skær kileremmen over og kør med bilen i manuel styring - det tager pumpen og føreren ikke skade af. Og lovligt er det bestemt - blot man kører efter forholdene (kræfterne i førerens arme).
Jeg har brugt denne løsning flere gange uden andre ulemper end at anstrenge musklerne en smule.
HP
Rolig nu!
Logget
p
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #8 Dato:
06, December 2010 - 13:30 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad med at leje en autotrailer på en tankstation og så køre bilen hjem på den?
Det koster næppe mere end 500kr og så er man sikker på at servopumpen overlever.
Logget
vh.
Claus
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #9 Dato:
06, December 2010 - 16:38 »
Indlysende forslag Superclaus.
Jeg vil lige minde om at en sådan trailer+last vil kræve en trækkende bil af en vis vægt alm. mennekser ikke nødvendigvis er i besiddelse af.
Hvad med det værksted den skal leveres til, har man ikke et fejeblad man lige kan hente den med ?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #10 Dato:
06, December 2010 - 17:01 »
Den skal på en længere tur hjem til udlandet. Så langt det enkleste ville være om den kan køre selv. Vi kan vel klare at få en anden beholder til servoen her i Danmark og så bare hælde væske på, til det kører igen.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #11 Dato:
12, December 2010 - 18:04 »
Øh!
Det billigste vil da være at få den lavet i udlandet, der hvor den er. Moms og arbejdsløn er langt mindre i landene rundt om os.
De gange jeg har haft problemer i udlandet, har det være forbløffende billigt.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #12 Dato:
12, December 2010 - 22:34 »
Bjarke, læs først.
Bilen står i DK og skal "hjem til udlandet".
Bent.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #13 Dato:
14, December 2010 - 08:05 »
Det gør jo en forskel Bent
Men ligemeget hvad, så er en reparation på stedet garanteret billigere, end rep + transport til bestemmelses stedet og at køre med en bil, der er beregnet til at køres med powerstyring( den danske version af ordet Powersteering), over en længere distance uden denne , finder jeg uansvarligt.
Selv biler uden powerstyring, som en SAAB 96 jeg fornyeligt var ude at køre i mindede mig om, hvorfor jeg aldrig købte en SAAB.
Dengang SAAB 96 var ny i 1970 kørte jeg selv Fiat 128, der heller ikke havde powerstyring.
En dag fik jeg lov til at låne SAABen der havde krog, så den kunne køre med anhænger. Jeg kørte sammenlagt 70 km. Mine arme var ødelagte, selvom jeg ikke var nogen svækling. SAABen var en traktor ved siden af Fiatten.
Så er vi fremme ved det jeg vil forklare.
Mødet med SAABen idag, var endnu værre end dengang, for idag kører jeg også med powerstyring, hvor jeg har oplevet, at standser man motoren og kører friløb så føles styringen som om ratlåsen er gået i indgreb når motoren stopper og man prøver at styre den rullende bil.
Det kan lade sig gøre, bevares, men det er bestemt ikke morsomt.
Her er der tale om en Audi og hvis jeg ikke husker galt,, så har de en smule negativ Camber, der manuelt vil opleves, som det man oplever i en gokart når man man ska dreje den.
Man løfter simpelhen det inderste baghjul i svinget ved at løfte hele gokarten, med det inderste styrende forhjul, så man kompenserer for det manglende differetiale.
Nu er der ikke brug for løftet for at kompensere for manglende differentiale på en A4 men for at give forøget retningsstabillitet, men løftes skal der.......og det er hårdt for mig der vejer en "smule" at klare junior der er 30% lettere når vi kører gocart
Der skal løftes i hvert eneste sving
Jeg tror derfor at en tur uden powerstyring bliver for anstrengende.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
plammox
Senior
Indlæg: 190
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #14 Dato:
14, December 2010 - 09:16 »
Det forekommer mig at det grundlæggende problem er, at man har kørt langt uden redningsabonnement. Ring dog til nærmeste autoværksted, få dem til at hente vognen og få det midlertidigt lavet til hjemturen. Det kommer til at koste uanset hvordan man vender og drejer det.
Mvh,
Lars (der selv er medlem af Automobile Club Luxembourg, og 7-9-13 heldigvis ikke har fået brug for det på vej hjem til DK
).
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Pakistan lukker grænsen til Afghanistan: Taliban melder om 58 dræbte soldater
Politikere med næsen i telefonen: 'Mangel på respekt'
Indisk statsborger sluttede sig til russisk hær for at undgå fængsel
16 døde efter eksplosion på sprængstoffabrik i Tennessee
Bybus er kørt ind i bygning i indre København – 18 personer er på skadestuen
Føderal domstol blokerer for Nationalgarden i Chicago
Hundredvis af husstande uden strøm i Vejle
Diane Keaton er død
Forventer ikke at finde overlevende efter eksplosion i Tennessee
Norsk politi bruger tåregas mod demonstranter udenfor fodboldstadion
Flere såret af skud ved bookmakerbutik i Tyskland
Til næste år bliver Hitlers fødehjem til en politistation
Pædofilidømt rocksanger dræbt i fængsel
Rytter alvorligt tilskadekommet og hest død i ulykke ved Herning
Mindst 53 mennesker dræbt i Sudan
21-årig mand slipper for varetægtsfængsling
Tilbagebetaling af iværksætterskat er ti gange større end ventet
Ingen erstatning til norsk flypassager efter prutte-klage
Amnesty vil overvære kampen mellem Norge og Israel
Efter 200 år er Akropolis fri for stillads
Nyt fra ing.dk
1907: Brødrene Lumière opfinder ny teknik til farvefotografi
Nye særlige rumsonder har forladt Jorden: Skal udforske de yderste sfærer
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef
Måger og løse aviser fik metroen til at opgive: Nu forsøger DSB sig med drilske detektorer