ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 78
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: tomkøring at pumpe for powerstearing. (Læst 31044 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Dato:
05, December 2010 - 00:49 »
Jeg skal hjælpe en bekendt som er kørt galt i det glatte vintervejr.
Den eneste alvorlige skade på mekanikken er at der er kommet hul på powerstyringssytemet, så olien et løbet ud.
De øvrige skader kan vi ordne midlertidigt, så bilen kan køre.
Spørgsmålet er så om vi kan køre bilen hjem uden olien.
Kan pumpen tage skade af at køre uden olie. det har jeg ingen ide om.
Det er en Audi A4 fra 1997.
Logget
Jørgen Harbst
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #1 Dato:
05, December 2010 - 10:27 »
Når man søger på nettet (jeg har søgt på engelsk og tysk), er der næsten udelukkende advarsler mod at køre servopumpen uden væske. Man kunne sagtens have konstrueret pumpen sådan, at den kunne køre uden pumpevæske, men jeg er bange for at væsken er beregnet til at køle vitale dele (lejer); måske har den også en smørende funktion.
Nu ved jeg ikke hvor alvorlig lækagen er, men hvis jeg var i en virkelig nødsituation, uden nem adgang til autohjælp, ville jeg holde systemet fyldt med vand under transporten! Det er nok billigere at skylle vandet ud af systemet end at skulle skifte en pumpe.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #2 Dato:
05, December 2010 - 15:13 »
Jeg vil bestemt IKKE anbefale at fylde vand på servostyringen!
Der er al mulig grund til at antage at du vil ødelægge det følsomme ventilsystem i tandstangen der doserer væsken afh. hvordan du drejer.
Pumpen har ligeså dårligt med at køre vand som uden olie.
Jeg er ret sikker på at pumpen med sikkerhed står af at køre i vand, hvorimod den har en realistisk chance for at overleve kortere tur med lidt til ingen olie.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #3 Dato:
06, December 2010 - 08:47 »
Vi har nu identificeret problemet.
Ved ulykken er lygten presset ind g har skåret væskebeholderen over i bunden.
Det lidt den har kørt har så smidt olien ud. Det handler ikke om vand eller nogen anden erstatningsvæske. Det handler om tomkøring eller en anden midlertidig beholder på systemet.
Det vil være meget lettre at få en original ny beholder efter at vognen er rettet op.
Jeg hælder også til at man kun kan køre ganske kort uden olie i pumpen.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #4 Dato:
06, December 2010 - 09:00 »
Er det egentlige problem at vognen gerne skal flyttes et andet sted hen for reparation, og at din bekendt ikke har et redningsabonnement?
I så fald vil jeg kaste den ide ind at afbryde strømmen til servopumpen, da vognen vel så kan styres manuelt og pumpen ikke tager skade af tomkøring?
Det er ikke nogen fornøjelse at manøvrere en tung vogn, der er født med servostyring, uden at denne er i funktion, men det er muligt og så vidt jeg kan se også lovligt.
Så til en enkelt tur med ikke for høj fart ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #5 Dato:
06, December 2010 - 10:22 »
Hæld endelig ikke vand på - det er en tosset ide.
Uden olie kan den nok køre på oliefilmen der er tilbage i noget tid - men man kan kun gætte på hvor længe "noget tid" er.
Kan du evt. del-lappe hullet med gaffatape/en formet stykke plade med silicone på eller lign. ? - så kunne det evt. holde det meste af olien i systemet og på den måde klare en hjemtur?
I alle de biler jeg har kigget i, sidder servopumpen og bliver trukket af kileremmen, så glem ideen om at koble den af elektrisk.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #6 Dato:
06, December 2010 - 12:20 »
Den kan ikke kobles fra fordi remmen også trækker vitale funktioner. Det er rigtigt at der ikke er redningsabonnement, og bilen skal flyttes ret langt. Det gåt udmærket at dreje hjulene uden servovirkningen. Det skal jo også være muligt.
Logget
Jørgen Harbst
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #7 Dato:
06, December 2010 - 12:21 »
Hvis pumpen er trukket af sin egen kilerem, så skær kileremmen over og kør med bilen i manuel styring - det tager pumpen og føreren ikke skade af. Og lovligt er det bestemt - blot man kører efter forholdene (kræfterne i førerens arme).
Jeg har brugt denne løsning flere gange uden andre ulemper end at anstrenge musklerne en smule.
HP
Rolig nu!
Logget
p
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #8 Dato:
06, December 2010 - 13:30 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad med at leje en autotrailer på en tankstation og så køre bilen hjem på den?
Det koster næppe mere end 500kr og så er man sikker på at servopumpen overlever.
Logget
vh.
Claus
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #9 Dato:
06, December 2010 - 16:38 »
Indlysende forslag Superclaus.
Jeg vil lige minde om at en sådan trailer+last vil kræve en trækkende bil af en vis vægt alm. mennekser ikke nødvendigvis er i besiddelse af.
Hvad med det værksted den skal leveres til, har man ikke et fejeblad man lige kan hente den med ?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #10 Dato:
06, December 2010 - 17:01 »
Den skal på en længere tur hjem til udlandet. Så langt det enkleste ville være om den kan køre selv. Vi kan vel klare at få en anden beholder til servoen her i Danmark og så bare hælde væske på, til det kører igen.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #11 Dato:
12, December 2010 - 18:04 »
Øh!
Det billigste vil da være at få den lavet i udlandet, der hvor den er. Moms og arbejdsløn er langt mindre i landene rundt om os.
De gange jeg har haft problemer i udlandet, har det være forbløffende billigt.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #12 Dato:
12, December 2010 - 22:34 »
Bjarke, læs først.
Bilen står i DK og skal "hjem til udlandet".
Bent.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #13 Dato:
14, December 2010 - 08:05 »
Det gør jo en forskel Bent
Men ligemeget hvad, så er en reparation på stedet garanteret billigere, end rep + transport til bestemmelses stedet og at køre med en bil, der er beregnet til at køres med powerstyring( den danske version af ordet Powersteering), over en længere distance uden denne , finder jeg uansvarligt.
Selv biler uden powerstyring, som en SAAB 96 jeg fornyeligt var ude at køre i mindede mig om, hvorfor jeg aldrig købte en SAAB.
Dengang SAAB 96 var ny i 1970 kørte jeg selv Fiat 128, der heller ikke havde powerstyring.
En dag fik jeg lov til at låne SAABen der havde krog, så den kunne køre med anhænger. Jeg kørte sammenlagt 70 km. Mine arme var ødelagte, selvom jeg ikke var nogen svækling. SAABen var en traktor ved siden af Fiatten.
Så er vi fremme ved det jeg vil forklare.
Mødet med SAABen idag, var endnu værre end dengang, for idag kører jeg også med powerstyring, hvor jeg har oplevet, at standser man motoren og kører friløb så føles styringen som om ratlåsen er gået i indgreb når motoren stopper og man prøver at styre den rullende bil.
Det kan lade sig gøre, bevares, men det er bestemt ikke morsomt.
Her er der tale om en Audi og hvis jeg ikke husker galt,, så har de en smule negativ Camber, der manuelt vil opleves, som det man oplever i en gokart når man man ska dreje den.
Man løfter simpelhen det inderste baghjul i svinget ved at løfte hele gokarten, med det inderste styrende forhjul, så man kompenserer for det manglende differetiale.
Nu er der ikke brug for løftet for at kompensere for manglende differentiale på en A4 men for at give forøget retningsstabillitet, men løftes skal der.......og det er hårdt for mig der vejer en "smule" at klare junior der er 30% lettere når vi kører gocart
Der skal løftes i hvert eneste sving
Jeg tror derfor at en tur uden powerstyring bliver for anstrengende.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
plammox
Senior
Indlæg: 190
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #14 Dato:
14, December 2010 - 09:16 »
Det forekommer mig at det grundlæggende problem er, at man har kørt langt uden redningsabonnement. Ring dog til nærmeste autoværksted, få dem til at hente vognen og få det midlertidigt lavet til hjemturen. Det kommer til at koste uanset hvordan man vender og drejer det.
Mvh,
Lars (der selv er medlem af Automobile Club Luxembourg, og 7-9-13 heldigvis ikke har fået brug for det på vej hjem til DK
).
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Tyfon rammer tætbefolket område i Taiwan
51 danskere er udtaget til OL for mindre sportsgrene
Kongen opfordrer til sammenhold på årsdag for bombeangreb i London
Trump: Lande der tilslutter sig BRIKS anti-amerikanske politikker får 10 procent ekstra told
Surinam får for første gang kvindelig præsident
Israelsk militær: Vil angribe havne i Yemen
Hamas afviser amerikanske beskyldninger efter angreb på nødhjælpsarbejdere
Bush og Obama sender tanker til ofrene for oversvømmelserne i Texas
Togtrafik mellem Danmark og Tyskland genoptaget
23-årig mand er sigtet for drabsforsøg med saks
Festglade turister sender ambulancer på Ibiza på overarbejde
Pave Leo sender kondolencer til ofre for oversvømmelser
Problemer syd for grænsen bremser alle tog til Tyskland
Air Greenland har aflyst alle dagens afgange
Løve har angrebet mand, efter den undslap zoo i Tyrkiet
Rapperen P. Diddy nægtes løsladt, mens han afventer strafudmåling
Grønlands eneste dyreklinik risikerer at lukke
Kinas Xi jinping skipper BRIKS-topmøde for første gang i årti
18-årig varetægtsfængslet efter slagsmål på Roskilde Festival
DMI varsler voldsomt vejr: Risiko for skybrud
Nyt fra ing.dk
Elbilerne sviner mere: Ny asfalt i København skal fange de farlige partikler
Spørg Læserne: På stroppetur
1947: Litra E er et glimrende iltogslokomotiv med overheder og kompoundsystem
Fem nedslag i cyklens udvikling: Sådan blev racercyklen formet af teknologiske fremskridt
Kina vil ændre regler for selvkørende biler
Genanvendelige ølholdere og kaffemaskiner med solceller: DTU-studerende festival-tester nye opfindelser
Professor har forsket i sikkerheden på Roskilde Festival i 20 år: »Det, der har overrasket mig mest, er, hvor meget vi ikke vidste«
I nat summede dræberdroner over Kyiv i spektakulært angreb: »Massivt og kynisk«
Franske flyveledere vil have nyt udstyr: Strejke rammer danske afgange
Færre penge, flere opgaver: Stressen vokser i Datatilsynet
Test: Tysk mobil lover at beskytte dit privatliv - Her er hackers dom
Ekstra skatteregning kan være på vej til tusindvis af solcelleejere
Ukrainske droner smadrer ned i russisk batterifabrik: »Et præcisionsangreb«
Sjældent fænomen ved midnat: Interstellart objekt kan ses på vej gennem vores solsystem
Handelskrigen mellem Kina og USA letter: Nu kan chipssoftware igen sælges
Nye fly trækker SAS i grønnere retning: Men vejen til bæredygtighed er stadig lang, mener ekspert
Trods ønske om uafhængighed: Staten binder sig til Microsoft i fem år i ny rekorddyr aftale
Kommende arktisk aftale baner vejen for store ordrer hos amerikanske forsvarsgiganter
Caroline Stage vil bremse EU's AI-lovgivning
EU’s nye klimaudspil afslører skræmmende sandhed om grøn teknologi
På trods af affaldsplan bliver skraldebjerget ved med at vokse på Roskilde Festival
Flyselskab ramt af stort cyberangreb: Seks millioner kunders oplysninger er lækket
Ny fiskeriaftale udskyder CO2-afgift og forbyder bundtrawl flere steder
Forskere finder 1.000 tønder atomaffald på bunden af Atlanterhavet
Trump ville blokere for ny AI-lovgivning i 10 år: Nu afviser Senatet ideen
Amerikansk vindenergi får afgørende redningskrans: »Det ligner en gigantisk lettelse for landvind«
SDC-medarbejdere føler sig »kørt over«: Netcompany frasiger sig overenskomst efter opkøb
Sådan skal ‘hurtige druer’ gøre dansk vin bedre
Hedebølge nedlægger flere af Europas største kraftværker: Sender danske elpriser på himmelflugt
Iran bryder sidste bånd til FN’s atomvagthund: »Han har begået forræderi«
Den største investering siden 1996: SAS køber 55 nye fly
Meta ville først bruge dit offentlige indhold til AI-træning: Nu vil de også bruge billeder fra privat kamerarulle
Nye love træder i kraft i dag: Nu skal virksomheder og myndigheder passe bedre på kritisk infrastruktur
AI kigger med, men mennesker styrer stadig sikkerheden på Roskilde Festival
Statsligt it-system koster nu 5 mia. kr - men er ikke færdigt: »Vi står tilbage med noget juks«
Elbiler hitter videre i Danmark - og Tesla gør salgscomeback
Trump og techgiganterne vrider armen om på Canada - nu er det Europas tur
Grønt stål i Europa rykker længere væk: Afgørende energikilde mangler
Blogindlæg: Den regionale trafik er vigtig i fremtidens kollektive trafik.
Ny lov trækker tæppet væk under landvind i USA: »Det ligger reelt ikke langt fra de værst tænkelige scenarier«
Pas på åbent internet i ferien: »Free WiFi er ikke altid, hvad det giver sig ud for«
Anlægsprojekter halter efter tidsplanen: Fjernvarmerør og skybrudsprojekter for milliarder er forsinket
Microsoft skubber leverandører ud efter Crowdstrike-katastrofe
Tyskland vil have Deepseek smidt ud af de store app-stores
Kommuner trodser anbefalinger og fastholder sårbare systemer: »Det er horribelt«
Med de første billeder har nyt observatorium taget hul på høst af astronomiske datamængder
Spørg Læserne: Skomagerens dyre grej
Synsforstyrrelser sender hjernen på overarbejde og kan skabe hallucinationer: »Der kom levende slanger, aber, hunde«
Dansk DNA-forsker er hjernen bag amerikansk it-milliardærs forsøg på at skabe designerbabyer
1929: Billedtelegrafering og fjernsyn gør store fremskridt